False
مسافران با مسائل پزشکی و درمانی

 

قوانین و مقررات خرید بلیت برای مسافران با مسائل پزشکی و درمانی:

مقدمه: هرچند اکثر مسافرانی که در وضعیت سلامتی نسبتاً مناسبی قرار دارند، مسافرت با هواپیما را به خوبی تحمل می‌کنند و مشکلی از این جهت برای ایشان به وجود نمی آید، لیکن آن دست از مسافرین محترمی که با وجود بیماری و یا عمل جراحی جدید الوقوع، به خصوص مسافرینی که جهت درمان و یا مشاوره تخصصی اقدام به سفر هوایی می‌نمایند لازم است قبل از پرواز اقدام به اخذ مجوز پزشکی جهت سفر با هواپیمایی ایران ایرتور مبادرت نمایند. ذکر این نکته ضروری است که مسئولیت صدور مجوز پزشکی پرواز با پزشکان معتمد هواپیمایی ایران ایرتور بوده و توصیه پزشکان معالج بیماران از آنجاییکه معمولاً به طور کامل با چالش‌هایی که در پرواز به لحاظ پزشکی مسافر بیمار ممکن است با آن مواجه گردد آشنا نمی‌باشند، درحد یک توصیه تلقی گردیده و تصمیم نهایی با پزشکان معتمد هواپیمایی ایران ایرتور خواهد بود. به همین منظور موارد ذیل جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

1- در موارد خاص و در صورت عدم دسترسی مسافر بیمار به پزشک معتمد و لزوم انجام پرواز وی، موضوع از طریق مجموعه ترافیک و خدمات فرودگاهی به اطلاع سر خلبان و سر مهماندار پرواز رسانیده می شود و با هماهنگی مرکز پزشکی هواپیمایی ایران ایرتور و مرکز کنترل عملیات، قابل بررسی و تصمیم‌گیری خواهد بود. در صورتیکه سرمهماندار پرواز پس از جمع‌ بندی کلیه جهات و بررسی کامل موضوع، انجام و یا ادامه پرواز مسافر بیمار را مشکل‌آفرین تشخیص دهد با هماهنگی لازم با خلبان فرمانده هواپیما و مرکز کنترل عملیات و بر اساس نظریه پزشک هوایی شرکت؛ می‌تواند ازپذیرش مسافر بیمار خودداری نماید.

2- داشتن همراه یا پزشک یا پرستار همراه، برای مسافر بیمار، به تشخیص پزشک معتمد هواپیمایی ایران ایرتور خواهد بود. تمامی هزینه‌ها اعم از تهیه بلیت هواپیمای مسافر بیمار و همراه، یا همراهان و ارائه خدمات پزشکی با مسافر می‌باشد و شرکت هواپیمائی ایران ایرتور در این خصوص هیچگونه تعهدی ندارد.

3- رعایت تمامی ضوابط پرواز مسافر بیمار و تدابیر لازم؛ چنانچه بیمار در پرواز فوت نماید شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و کارکنان آن هیچگونه مسئولیتی در این خصوص ندارد.

 

1) مسافرینی که نیاز به اخذ مجوز پزشکی پرواز دارند.

1-1- افرادی که ظن ابتلاء به بیماری های عفونی و مسری در آنان وجود دارد.

1-2- افرادی که شرایط فیزیکی یا رفتاری ایشان ممکن است سبب مخاطره یا ناراحتی سایر مسافرین گردد.

1-3- افرادی که به طور بالقوه می توانند سبب اخلال در ایمنی ،تاخیر یا تغییر مسیر پرواز و یا فرود اضطراری گردند.

1-4- افرادی که به تنهایی قادر به مراقبت از خود نبوده و در طول پرواز نیاز به مراقبت خاص دارند.

1-5- بیمارانی که شرایط پزشکی آنان به گونه ای است که ممکن است پرواز سبب وخامت یا تشدید بیماری ایشان گردد.

1-6- مسافران باردار ضروری است نسبت به ارائه مدارک و مجوزهای لازم جهت پرواز اقدام نمایند.

تبصره 1: مسافرانی که در یکی از گروه‌های فوق قرار نمی‌گیرند، طبیعتاً نیاز به اخذ مجوز پزشکی نداشته لیکن درصورت هرگونه شک و شبحه ای توصیه می‌گردد که قبل از سفر به اخذ مشاوره از واحد پزشکی ایران ایرتور مبادرت نمایند.

تبصره 2: اخذ مجوز پزشکی سفر تنها برای بیمارانی که در شرایط حاد و یا تحت حاد قرار دارند ضرورت داشته و برای مسافران کثیرالسفر با بیماری یا ناتوانی قدیمی مزمن و با شرایط ثابت با تشخیص و صلاحدید مرکز پزشکی ایران ایرتور مجوز پزشکی برای سفرهای مکرر صادر می گردد.

2) مراحل صدور مجوز پزشکی پرواز:  مسافرین بیمار قبل از اقدام به مسافرت هوایی اقدامات ذیل را انجام دهند:

2-1- قبل از تهیه بلیت و اقدام به سفر، نظر مکتوب پزشک معالج خود را در فرم‌های خاص مجوز سفر اخذ نمائید .(فرم پزشکی مجوز پرواز)

2-2- فرم تکمیل شده توسط پزشک معالج جهت تایید نهایی و درج ملاحظات و خدمات ویژه حداکثر تا 72 ساعت قبل از پرواز به پزشکان معتمد هواپیمایی ایران ایرتور ارائه گردد. مراجعه در تهران همه روزه به استثناء جمعه ها و ایام تعطیل از 8 تا 2 بعداز ظهر به پزشکان معتمد ایران ایرتور و در شهرستان ها با پزشکان معتمد با هماهنگی قبلی. (فرم درخواست خدمات ویژه )

2-3- در مراجعه مستقیم به پزشکان معتمد هواپیمایی ایران ایرتور، لازم است کلیه مدارک جهت بررسی ارائه گردد.

2-4- مدت اعتبار مجوز های صادره 72 ساعت از زمان صدور می باشد.

3) تعهدات

3-1- در مواردیکه سفر بیمار مستلزم انجام چند مسیر پروازی به صورت ترانزیت باشد مجوز صادره تا اولین مقصد پروازی دارای اعتبار می باشد لذا ضروری است مسافر مجوز پزشکی شرکت هواپیمایی که پرواز بعدی با آن انجام می شود را اخذ نماید.

3-2- مسئولیت صحت درج اطلاعات بیمار در برگه PIS (Passenger Information Sheet) بر عهده پزشک صادر کننده و تائید کننده و مسئولین شرکت هندلینگ دهنده می‌باشد.

3-3- دفاتر فروش بلیت ملزم هستند به هنگام فروش بلیت به مسافران یادآوری لازم در خصوص نیاز به اخذ مجوز پزشکی هوایی در مورد مسافران بیمار را بنمایند. در صورت فروش بلیت به مسافران بیمار به نحوی که بیماری باعث منع پرواز مسافر شود هزینه ابطال بلیت مسافر به عهده دفتر صادر کننده بلیت می باشد.

3-4- در فروش اینترنتی بلیت؛ نیز لازم است نیاز به اخذ مجوز در خصوص مسافران بیمار به طور مشخص اعلام گردد.

3-5- مسئولین و کارمندان ایستگاه ملزم به رویت هر مسافر در قبال صدور کارت پرواز بوده و در صورتیکه وضع ظاهری مسافر حاکی از ناتوانی و بیماری ایشان باشد و علیرغم این وضعیت کارت پرواز صادر شده باشد مسئولیت به عهده شرکت هندلینگ دهنده و ایستگاه می باشد.

3-6- در صورتی که مسافر بیماری بدون اینکه تائیدیه پزشکی داشته باشد و کارت پرواز دریافت کرده باشد و از گیت های بازرسی عبور کرده و به داخل هواپیما سوار شده باشد؛ با مسافر وفق مقررات جاری هواپیمایی ایران ایرتور برخورد خواهد شد و مسئولیت آن به عهده مسافر می‌باشد.

3-7- در صورتیکه مسافر بیمار بدون اعلام بیماری به دفاتر فروش و نیز ایستگاه و بدون مشخه ظاهری از بیماری و ناتوانی وارد هواپیما شده باشد؛ سر مهماندار هواپیما در صورت اطلاع از وضعیت بیماری مسافر لازم است به سرخلبان پرواز و مرکز کنترل عملیات اطلاع رسانی و اقدام نماید.

3-8- ضرورت دارد در هنگام خرید بلیت و رزرو صندلی؛ فرم اطلاعات پزشکی مسافران بیمار درج شود در غیر این صورت عوارض و عواقب قانونی بر آن بر عهده آژانس و فرد صادر‌کننده بلیت می باشد.

3-9- در مواردی که مسافر بیمار؛ بیماری خودرا پنهان نموده و بیماری خود را اعلام ننماید هزینه ابطال بلیت بر عهده خود مسافر خواهد بود.

 

4) مواردی که نیازمند اخذ مجوز از پزشک هوایی معتمد در تهران و پزشکان معتمد ایران ایرتور در شعب جهت انجام مسافرت هوایی نمی باشند به شرح ذیل اعلام می گردد:

4-1- کلیه جانبازان عزیز جنگ تحمیلی با ارائه کارت شناسایی در صورتیکه نیازمند دریافت خدمات پزشکی خاص (کنترل علائم حیاتی و دستگاه های پزشکی خاص) نباشند منع پروازی ندارند. همراه داشتن دستگاه اکسیژن ساز پرتابل جهت جانبازان شیمیایی با رعایت مجوز دریافت ایمنی بلا مانع است. حمل و بردن کپسول اکسیژن فشرده شده بیش از پنج کیلو گرم به داخل هواپیما ممنوع است.

4-2- کلیه اعمال جراحی در ارتباط با بارداری افراد نابارور همچون اعمال کاشت جنین لقاح مصنوعی (IVF-Zift) و لاپاراسکوپی پس از 24 ساعت منع پروازی ندارند.

4-3- کلیه اعمال جراحی سطحی مرتبط با پوست و مو مانند کاشت مو، جراحی های زیبایی ناحیه گونه، ابرو، لیزرهای پوستی در صورت عدم احتیاج به دریافت خدمات ویژه، منع پروازی ندارند. درصورت داشتن بخیه اگر خون ریزی نداشته باشد پرواز بلامانع است.

4-4- کلیه اعمال جراحی اصلاح دید (عیوب انکساری) شامل جراحی های لیرزی قرنیه مثل لازیک و لیزیک با سن زیر 40 سال که فاقد خون ریزی باشد نیازی به مجوز پزشکی ندارند ومجاز به پرواز هستند.

4-5- کلیه موارد آتل گیری و گچ گیری اندام های فوقانی (بازو ساعد) و زیر زانو (ساق پا) به شرط نداشتن خونریزی فعال، درد و عدم نیاز به هر گونه خدمات اضافه در طول پرواز مثل برخورداری از صندلی اضافه، 24 ساعت پس از انجام گچ گیری در صورتی که طول پرواز کمتر از دو ساعت باشد منع پروازی ندارند. و اگر طول پرواز بیشتر از دو ساعت باشد گذشت 48 ساعت از گچ گیری الزامی است.

4-6- جراحی های بینی بدون انسداد مجاری تنفسی و بدون پانسمان داخل بینی (تامپون) محدودیت پروازی ندارندمشروط بر اینکه مدت لازم حد اقل 72 ساعت از عمل جراحی گذشته باشد.

4-7- مواردی که فرد دارای سوند ادراری است و هیچگونه عمل جراحی شکمی در 2 هفته اخیر نداشته دارای منع پروازی نمی‌باشند (الزاما کیسه ادراری جهت جلوگیری از انتشار آلودگی در کیسه جداگانه نگه داری شود)

4-8- افراد دارای ضایعات نخاعی که نیازمند برانکارد و اکسیژن اضافی و خدمات خاص پزشکی نباشند محدودیت پروازی ندارند.

4-9- سوختگی های سطحی که نیازمند دریافت خدمات ویژه (ویلچر-برانکارد- اکسیژن و خدمات پزشکی) نبوده و از نظر بو و ظاهر نیز نامناسب نباشند محدودیت پروازی ندارند.

4-10- کلیه اعمال جراحی پس از گذشت 2 هفته و عدم نیاز فرد به دریافت خدمات ویژه به شرط آنکه از نظر تنفسی و قلبی عروق و حرکتی و بو و ظاهر نیز نامناسب نباشند محدودیت پروازی ندارند.

5) مواردی که ممنوعیت پرواز با هواپیمایی ایران ایرتور دارند:

5-1- مسافرینی که به دلیل وخامت بیماری احتمال فوت آنها در پرواز وجود دارد.

5-2- مسافرین نیازمند به برانکارد ویا مسافری که قادر به استفاده از صندلی هواپیمای در هیچ‌یک از حالات آن نمی‌باشد.

5-3- مسافرینی که ناتوانی فیزیکی ایشان به گونه ای است که نیازمند به کمک در طول پرواز داشته و فاقد همراه باشند.

5-4- مسافرینی که به دلیل نوع بیماری وضعیت ناخوشایندی را برای سایر مسافران ایجاد می نمایند.

5-5- مسافرینی که احتمال وخامت حال ایشان در پرواز و فرود اضطراری یا تغییر مسیر هواپیما وجود دارد.

5-6- مسافران بیمارروانی غیر قابل کنترل و احتمال به مخاطره انداختن امنیت پرواز و سایر مسافران توسط ایشان.

5-7- نوزادان سالم؛ زیر 48 ساعت از زمان تولد (ترجیحا یک هفته) منع پروازی دارند.

5-8- حاملگی از ابتدای هفته 36 بارداری در بارداری اول، و از ابتدای هفته 33 در حاملگی دوم و دوم به بعد.

5-9- مسافراني كه به دليل شرايط فيزيكي و يا پزشكي امنيت مسافران وخدمه پرواز را به مخاطره مي اندازد.

5-10- مسافراني كه از قبول مقررات داخلي شرکت ایران ایرتور و اجراي آن توسط خدمه پرواز امتناع ورزند.

5-11- درصورتيكه قادر به كمك كافي به مسافران ناتوان نباشیم مي‌توانیم به صلاحـديد از حمل/ ادامه مسير و يا ارائه سرويس بدليل شرايط رفتاري ، روحي و فيزيكي خاص آنها خودداري نمايیم.

5-12- مسافراني كه ممكن است منبع آلـودگي و در برخي موارد حامل بيماري مسري باشند كه خطر سرایت و انتقال بیماری به سایر مسافرین را ایجاد نمایند.

5-13- مسافراني كه با اقدامات احتياطي ويژه ممكن است براي سایر مسافران و اموالشان و حتي خودشان نيز مخاطره‌آميز باشد.

5-14- در صورت تشخيص عدم كفايت همراه مسافر بيمار، از حمل وي جلوگيري بعمل خواهد آمد.

5-15- پذیرش بیماران برانکاردی و اکسیژنی در حال حاضر در پروازهای هواپیمایی ایران ایرتور ممنوع است.

تبصره: چنانچه مسافر بیماری نیاز به مراقبت تیم پزشکی در پرواز داشته باشدبا هماهنگی واحدهای ذی‌ربط در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.

6) بارداری و نوزادان:

6-1- بارداری اول تک قلویی طبیعی: درحاملگی اول با شرایط عادی و بدون خطر و بدون عارضه تا هفته 28 بارداری نیاز اخذ به مجوز پزشکی نمی باشد. از هفته 28 بارداری تا انتهای هفته 32 بارداری مشروط بر ارائه مدرک معتبر پزشکی ممهور به مهر پزشک متخصص زنان و زایمان که حاکی از سن بارداری و بدون خطر، بدون عارضه بودن و تخمین تاریخ زایمان باشد پرواز بلامانع است. از انتهای هفته 32 تا انتهای هفته 35 بارداری اخذ نظر پزشکان هوایی معتمد هواپیمایی ایران ایرتور الزامی است و از ابتدای هفته 36 بارداری پرواز با هواپیمایی ایران ایرتور ممنوع می‌باشد.

6-2- بارداری اول دو قلویی طبیعی: تا قبل از هفته ی 28 بارداری نیاز به اخذ مجوز پزشکی نداشته ؛از هفته 26 تا 28 مشروط بر ارائه مدارکی ممهور به مهر پزشک متخصص زنان و زایمان که حاکی از سن بارداری و سلامت آن؛ بدون خطر و بدون عارضه بودن و تخمین تاریخ زایمان باشد پرواز بلا مانع است. از هفته ی 28 تا انتهای هفته ی 32 مشروط به طبیعی بودن بارداری و اخذ مجوز از پزشک معتمد شرکت پرواز بلامانع می باشد. از ابتدای هفته ی 33 بارداری پرواز با هواپیمای ایران ایرتور ممنوع می‌باشد.

6-3- بارداری دوم و بالاتر تک قلویی طبیعی و دو قلویی طبیعی: بارداری دوم و دوم به بعد و همچنین دوقلویی و چندقلویی با شرایط عادی و بدون عارضه: تا قبل از هفته ی 28بارداری نیاز به اخذ مجوز پزشکی هوایی نداشته، از هفته 26 تا 28 مشروط بر ارائه مدارکی ممهور به مهر پزشک متخصص زنان و زایمان که حاکی از سن بارداری و سلامت آن؛ بدون خطر و بدون عارضه بودن و تخمین تاریخ زایمان باشد پرواز بلا مانع است. از هفته ی 28 تا انتهای هفته ی 32 مشروط به طبیعی بودن بارداری و اخذ مجوز از پزشک معتمد شرکت پرواز بلامانع می باشد. از ابتدای هفته ی 33 بارداری پرواز با هواپیمای ایران ایرتور ممنوع می‌باشد.

6-4- در بارداری های پر خطر (مانند جفت سر راهی ؛ خارج از رحم و . . .)،  نیاز به بررسی های تکمیلی داشته و در صورت اخذ مجوز از پزشک معتمد هوایی شرکت مجاز به پرواز خواهد بود.

6-5- سقط جنین: مادامی که دچار خونریزی فعال باشد منع پروازی وجود دارد و پس از حداقل 24 ساعت به شرط تثبیت شرایط و نداشتن درد یا خونریزی پرواز بلامانع می‌باشد.

6-6- نوزادان متولد شده در 48 ساعت گذشته و نوزادانی که نیاز به انکوباتور یا ونتیلاتور (دستگاههای کمک تنفسی) دارند مجاز به پرواز نمی باشند هرچند نوزادانی که کاملا سالم می باشند می توانند پس از 48 ساعت از تولد اقدام به پرواز نمایند، لیکن ترجیحا گذشت یک هفته از زمان تولد نوزاد و مادرش جهت پرواز توصیه می‌گردد.

6-7- در موارد بارداری های پر خطر که دارای عارضه پزشکی بوده و یا سن بارداری آنها متناسب با شرایط فوق نباشد جهت ارزیابی و اخذ مسافرت هوایی با هواپیمایی ایران ایرتور بایستی الزاماً به پزشک معتمد هواپیمایی ایران ایرتور در تهران یا پزشکان معتمد در شعب هواپیمایی ایران ایرتور در شهرستانها مراجعه نمایند.

در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط به مسافرین باردار که منجر به منع سفر گردیده، فقط هزینه بلیت مسافر باردار عودت خواهد شد.

7) مواردی که از نظر پزشک هوایی منع پروازی دارند و نیاز به مجوز پزشکی هوایی دارند به شرح ذیل می باشد.

تمامی افراد با اعمال جراحی اخیر موارد برانکاردی، افراد نیازمند به دریافت اکسیژن، مسافرین با بیماریهای عفونی، تصادفی، قلبی وعروقی، مغزی و موارد مشابه و جراحی های بینی با انسداد یکطرفه یا دو طرفه و کلیه افرادی که دارای  IV Line(آنژیوکت، کاتتر CVP، و...) می‌باشند و نوزادان نارس بایستی الزاماً توسط پزشک معتمد هواپیمایی ایران ایرتور در تهران یا پزشک معتمد در شعب ارزیابی گردند و مجوز پزشکی هوایی ایران ایرتور را جهت پرواز اخذ نمایند.

8) اختلالات گردش خون و قلب و عروق

8-1- انفارکتوس (سکته ) قلبی: تا 10 روز از زمان سکته منع پرواز داشته و پس از 10 تا 14 روز در صورت مناسب بودن حال عمومی و نداشتن درد قفسه سینه و عاری بودن از عوارض بیماری و تایید پزشک معتمد هواپیمایی ایران ایرتور مجاز به پرواز می‌باشد.

8-2- درد قلبی در قفسه سینه (آنژین ناپایدار،یا ایجاد درد قلب با فعالیت مختصر ) منع پرواز داشته و زمانی مجاز به پرواز می‌باشد که بیماری با دارو کنترل و درحال استراحت فاقد درد باشد و پزشک معتمد ایران ایرتور مجوز مربوطه صادر نماید.

8-3- نارسایی قلبی حاد یا کنترل نشده مانع از پرواز بوده و در صورت کنترل رضایت بخش بیماری و ثبوت شرایط بیمار با مجوز پزشک معتمد ایران ایرتور و همراه داشتن پزشک یا پرستار مجاز به پرواز می‌باشد.

8-4- ورم (اِدم )ریه مانع از پرواز بوده مگر آنکه بدون عارضه وکنترل شده باشد که با مجوز پزشک هوایی می توانند پرواز داشته باشند.

8-5- جراحی باز قلب تا 10 روز منع پرواز داشته –بعد از 10 روز تا 3 هفته پس از جراحی در صورت نداشتن عارضه و مناسب بودن حال عمومی با مجوز پزشک هوایی می توانند پرواز کنند. مواردی که بیماری عارضه داده است تا کنترل کامل عوارض منع پرواز می‌باشند.

8-6- آنژیو گرافی عروق کرونر (قلب) تا 24 ساعت بعد از آنژیوگرافی مجاز به پرواز نیست و پس از آن پرواز بلامانع است .

8-7- آنژیوپلاستی (با یا بدون فنر) تا 48 ساعت بعد از آنژیوپلاستی منع پرواز بوده و پس از آن مشروط به حال عمومی مناسب، پرواز بلامانع است.

8-8- پیس میکر (باطری قلب) پس از یک هفته از کاشت باطری مشروط به نداشتن عارضه و ریتم قلبی منظم پرواز بلامانع خواهد بود. در صورت داشتن عارضه می بایست مجوز پزشکی هوایی از پزشک معتمد ایران ایرتور دریافت نماید.

8-9- درمان ابلیشن (Ablation): پس از هفت روز از عمل به شرط داشتن ریتم قلبی منظم پرواز بلامانع می باشد.

8-10- آمبولی ریه: از نخستین حمله آمبولی حداقل تا هفت روز منع پرواز داشته و از روز هشتم به بعد مشروط به طبیعی بودن فشار اکسیژن شریانی و تنفس طبیعی در شرایط عادی روی زمین و با دریافت داروهای آنتی کواگولان وضعیت ثابتی داشته باشند، با مجوز پزشک هوایی پرواز بلامانع است.

8-11- ترومبوفلبیت پا ( التهاب و تورم شدید پا): در صورت فعال بودن بیماری پا منع پروازی دارد. در صورت برطرف شدن بیماری و یا در صورتیکه با استفاده از داروهای خوراکی آنتی  کواگوالانت وضعیت بیمار ثابت باشد با مجوز پزشک هوایی بلا مانع خواهد بود.

9) اختلالات خونی

9-1- کم خونی (آنمی): هموگلوبین کمتر ازgr/dl 9.5 منع پرواز داشته مگر انکه به دلیل بیماری مزمن (مثل نارسایی مزمن کلیه یا تالاسمی ) باشد.در کم خونی های حاد بایستی کنترل و اندازه گیری هموگلوبین حداقل 24 ساعت پس از قطع خونریزی و کنترل شده باشد.

9-2- بیماری سایکل سل(کم خونی داسی شکل ): بحران بیماری تا 9 روز منع پروازی دارد و پس از 10 روز یا بیشتر اگر همراه با عوارض نباشد و کنترل شده باشد مشروط بر داشتن اکسیژن کمکی ومجوز پزشک هوایی بلا مانع خواهد بود. مواردی که بیماری عارضه داشته باشد تا کنترل کامل بیماری منع اجازه پروازی دارد.

9-3- هر نوع خونریزی تا کنترل کامل منع پرواز دارد اگر همراه با عوارض نباشد و کنترل شده باشد با مجوز پزشک هوایی بلا مانع خواهد بود. مواردی که بیماری عارضه داشته باشد تا کنترل کامل بیماری منع اجازه پروازی دارد.

10) اختلالات ریوی

10-1- پنوموتوراکس (وجود پارگی در ریه): (چه در اثر جراحت و تروما و چه خود به خود) تا 6 روز قبل از پر شدن کامل ریه از هوا منع پرواز دارد . چنانچه شرایط عمومی بیمار کاملا مناسب بوده و انتقال هوایی بیمار ضرورت داشته باشد با استفاده از درن نوع Heimlich  و همراهی پزشک یا پرستار مجرب پرواز بلامانع است. در پنوموتوراکس های خود به خود 7 روز پس از پر شدگی کامل ریه و در پنوموتوراکس های ناشی از جراحت 14 روز پس از پر شدن ریه پرواز بلامانع خواهد بود.

10-2- جراحی قفسه سینه (لوبکتومی – بیوپسی ریه و .....): حداقل تا 13 روز پس از عمل اجازه پرواز ندارد. از روز 14 اگر همراه با عوارض نباشد و کنترل شده باشد با مجوز پزشک هوایی بلا مانع خواهد بود. مواردی که بیماری عارضه داشته باشد تا کنترل کامل بیماری منع اجازه پروازی دارد.

10-3- پنومونی (ذات الریه) اگر همراه با علائم باشد منع پروازی دارد. تا بهبودی کامل و در صورتیکه عکس رادیولوژی ریه نشاندهنده وجود بیماری باشد ولی علائمی در فرد دیده نشود با مجوز پزشک هوایی پرواز بلا مانع خواهد بود.

10-4--COPD (بیماریهای مزمن انسدادی ریه): آمفیزم (پر هوایی ریه)، فیبروز ریوی، وجود مایع در جنب و هموتوراکس (وجود خون در حفره‌های اطراف ریه) و غیره در صورت وجود سیانوز بر روی زمین و نیاز به اکسیژن منع پروازی دارد . در صورتیکه: PA02<55mmhg باشد بهمراه اکسیژن و در صورت ثابت بودن وضعیت بیمار و انجام تست تحمل بیشتر از 50 متر بدون تنگی نفس یا احتیاج به اکسیژن و در صورت بیماری شدید بهبودی کامل حاصل شده باشد با مجوز پزشک هوایی بلامانع خواهد بود . به شرط داشتن اکسیژن کمکی پرواز بلامانع خواهد بود. . اگر تست تحمل را حدود 50 متر بدون تنگی نفس و احتیاج به اکسیژن انجام داد استفاده از اکسیژن در طول پرواز لازم نیست.

10-5- سل ریوی درمان نشده و یا دو هفته ی اول از شروع درمان مانع پرواز بوده و پس از دو هفته از شروع درمان مقتضی و نداشتن علائم بالینی با مجوز پزشک هوایی پرواز بلامانع می باشد.

10-6- بیماری سیستیک فیبروزیس: در مواردی که 1FEV  در سطح زمین کمتر از 50 درصد باشد منع پروازی داشته در غیر اینصورت و به شرط نداشتن عفونت با اخذ مجوز از پزشک هوایی پرواز بلامانع است.

10-7- بیماری آسم: تنها در صورت نداشتن علائم تنگی نفس یا عفونت و همراه داشتن دارو مجاز به پرواز می‌باشند.

10-8- سرطان ریه: مادامی که تحت درمان فعال (رادیوتراپی یا شیمی درمانی ) بوده و یا افیوژن پلور و یا درجاتی از تنگی نفس در سطح زمین داشته باشند مجاز به پرواز نبوده و تنها در صورتی که فاقد علائم بالینی باشند می توانند با اخذ مجوز از پزشک هوایی به پرواز مبادرت نمایند (وجود خلط خونی از موارد منع پرواز می‌باشد).

10-9- برونشکتازی (بیماری برونش): در صورتی که در سطح زمین علائمی دال بر کمبود اکسیژن داشته باشند مجاز به پرواز نبوده در غیر اینصورت و نداشتن عفونت با اخذ مجوز از پزشک هوایی پرواز بلامانع است.

11) بیماری‌های (Central Nervous System) CNS

11-1--TIA سکته گذرای مغزی تا دو روز مجاز به پرواز نمی‌باشد . پس از دو تا ده روز در صورتیکه با استفاده از دارو وضعیت بیمار ثابت باشد با مجوز پزشک هوایی بلا‌مانع خواهد بود.

11-2- سکته مغزی CVA - حد اقل تا ده روز منع پروازی دارد از روز دهم تا چهاردهم اگر وضعیت بیمار مناسب باشد با همراهی یک پزشک یا پرستار با تمهیدات لازم (تامین اکسیژن کمکی) و مجوز پزشک هوایی بلا مانع خواهد بود.

11-3- حمله صرع تا 24 ساعت پس از حمله صرع منع پروازی دارد. 24 تا 72 ساعت در صورتیکه بیماری کاملاً کنترل شده باشد. با مجوز پزشک هوایی بلا مانع خواهد بود.

11-4- جراحی جمجمه: حداقل تا ده روز منع پروازی دارد. از روز دهم تا بیستم در صورتیکه جمجمه عاری از هوا و در صورتیکه بیماری کاملاً کنترل شده باشد. با مجوز پزشک هوایی بلا مانع خواهد بود. در برخی از نمونه   ها با توجه به نوع بیماری بررسی فردی مورد نیاز است.

12) سیستم گوارشی Gastro- Intestinal tract

12-1- خونریزی GIT - کمتر 24 ساعت متعاقب خونریزی منع پروازی دارد. اگرخونریزی در اثر استفاده از الکل باشد باید نه روز بگذرد واز روز دهم تا چهاردهم پس از آن با مجوز پزشک هوایی اگر شواهد دال بر قطع خونریزی و سطح هموگلوبین در حد کم‌خونی باشد خفیف باشد پرواز بلامانع خواهد بود. اندوسکوپی یا شواهد مانند میزان هموگلوبین نشان‌دهنده توقف خونریزی باشد

12-2- جراحی وسیع شکمی (بعنوان مثال جراحی و کوتاه کردن روده، هیسترکتومی، چراحی رئال و غیره) حداقل تا نه روز منع پروازی دارند. از روز 10 تا چهاردهم اگر عوارض وجود نداشته باشد و بهبودی حاصل شده باشد با مجوز پزشک هوایی بلامانع خواهد بود.

12-3- آپاندکتومی (عمل آپاندیس) – حداقل تا 5 روز منع پروازی دارند. از روز ششم تا دهم اگر بهبودی حاصل و عوارض بیماری وجود نداشته باشد با مجوز پزشک هوایی بلامانع خواهد بود.

12-4- جراحی لاپاراسکوپی - حداقل تا 4 روز منع پروازی دارند. از روز پنجم تا دهم اگر بهبودی حاصل و عوارض بیماری وجود نداشته باشد با مجوز پزشک هوایی بلامانع خواهد بود.

12-5- لاپاراسکوپی تشخیصی – حداقل تا 24 ساعت منع پروازی دارد. پس از گذشت 24 ساعت و بیشتر، در صورت جذب کامل گازهای وارد شده و عدم عوارض پرواز بلامانع خواهد بود.

12-6- مسافر بیماری که مبتلا به هپاتیت نوع ب و سیروز باشد و بخواهد پرواز نماید اخذ مجوز پزشکی هوایی الزامی است.

13) گوش و حلق و بینی(ENT)

13-1- اوتیت( التهاب گوش میانی) و سینوزیت - بیماری حاد یا کاهش عملکرد لوله استاش منع پروازی دارد. در صورتیکه قادر به خروج هوا و تنظیم فشار هوای داخل گوش  ها باشد پرواز بلامانع است.

13-2- جراحی گوش میانی- حداقل تا نه روز منع پروازی دارد. از روز دهم تا چهاردهم اگر بهبودی حاصل و عوارض بیماری وجود نداشته باشد با مجوز پزشک هوایی بلامانع خواهد بود.

13-3- جراحی لوزه‌ها حداقل تا شش روز منع پروازی دارد. از روز هفتم تا چهاردهم اگر بهبودی حاصل و عوارض بیماری وجود نداشته باشد با مجوز پزشک هوایی بلامانع خواهد بود.

13-4- سیم‌پیچی فک – اگر تازه انجام شده باشد بایستی همراه داشته باشد پرواز بلامانع است.

13-5- بیماری‌های روانی

13-6- سایکوز حاد (بعنوان مثال مانیا و اسکیزوفرنی وابسته به داروو ....)- در صورت مناسب نبودن وضعیت بیمار منع پروازی دارد. در صورتیکه درمدت 7 روز وضعیت بیمار ثابت باشد؛ با یک پزشک یا فرد آموزش دیده همراه باشد با اخذ مجوز پزشک هوایی پرواز بلا مانع است. توصیه می شود با توجه به استرس پرواز با دو نفر همراه مناسب (در طول پرواز و غیره) مسافر را همراهی نمایند.

13-7- اختلالات ـ روانی مزمن - در صورتیکه درمدت 7 روز وضعیت بیمار ثابت باشد؛ و با یک پزشک یا فرد آموزش دیده همراه باشد با اخذ مجوز پزشک هوایی پرواز بلامانع است. اگر در بیمارستان بستری نیست توجه شود که بیمار قادر به برآورده ساختن نیازهای خویش می   باشد. اگر وضعیت بیمار مناسب باشد و در زندگی روزمره قادر به برطرف نمودن نیازهای خویش شامل مصرف داروها باشد ممکن است بتواند بدون همراه سفر نماید.

15) اختلالات و بیماری‌های چشمی

15-1- صدمات نفوذی به چشم – تا شش روز منع پروازی دارد و از روز هفتم تا چهاردهم گازهای وارد شده به کاسه چشم در حین جراحی باید کاملاً جذب شده باشد با مجوز پزشک هوایی پرواز بلامانع است.

15-2- جراحی داخل چشم و عدسی - تا شش روز منع پروازی دارد و از روز هفتم تا چهار دهم گازهای وارد شده به کاسه چشم در حین جراحی باید کاملاً جذب شده باشد با مجوز پزشک هوایی پرواز بلا مانع است. معمولاً با توجه به نوع گاز مصرف شده گواهی از متخصص چشم پزشک و تائید پزشک هوایی جهت مناسب بودن سفر هوایی برای بیمار لازم است.

15-3- جراحی کاتاراکت تا بیست و چهار ساعت منع پروازی دارد پس از بیست و چهار ساعت و بیشتر به شرطی که عارضه و خونریزی نداشته باشد پرواز بلامانع است.

15-4- جراحی لیزر قرنیه تا بیست و چهار ساعت منع پروازی دارد پس از بیست و چهار ساعت و بیشتر به شرطی که عارضه و خونریزی نداشته باشد پرواز بلامانع است.

16) آسیب و تروماسوختگی‌ها

16-1- سوختگی‌ها در صورت وجود شوک یا عفونت گسترده منع پروازی دارد . در صورتیکه از نظر پزشکی وضعیت بیمار ثابت و سایر مسائل رعایت شده باشد با مجوز پزشک هوایی پرواز بلامانع است

16-2- کلیه مواردی که به دنبال شکستگی و یا آسیب اندام‌های فوقانی و تحتانی (تا زیر زانو ) اقدام به گچ‌‌گیری شده است ، درصورت نداشتن خونریزی فعال ،درد و عدم نیاز به مراقبت و خدمات خاص در طی پرواز، 24 ساعت پس از گچ‌گیری مجاز به پرواز می باشند. در پرواز های طولانی (بالای 2 ساعت) گذشت 48 ساعت از گچ‌گیری الزامی است. درصورت الزام به انتقال زودتر از موارد مذکور لازم است قبل از پرواز گچ برش داده شده و دو نیم شود.

16-3- در صورت شکستگی لگن یا استخوان ران هموگلوبین خون بایستی بالایgr/dl 9.5 باشد..

16-4- آسیب‌های ناحیه کف و انگشتان دستها و پاها به شرط عدم وجود خونریزی فعال و درد، منع پروازی ندارند.

کلیه اعمال جراحی ستون فقرات که فرد قادر به نشستن در وضعیت معمولی باشدپس از گذشت 72 ساعت منع پروازی ندارند. در صورت عدم توانایی در نشستن اخذ نظر پزشک هوایی الزامی است.

17) ونتیلاتور (دستگاه کمک تنفسی)

بیماران مزمنی که به دلیل شرایط خاص و ثابت خود نیاز به ونتیلاتور (دستگاه کمک تنفسی و اکسیژن کمکی) دارند با هماهنگی قبلی و اخذ مجوز از پزشک هوایی می توانند به پرواز مبادرت نمایند لیکن بیماران در وضعیت حاد تنها در صورتی مجاز به پرواز خواهند بود که بررسی های دقیق و کامل صورت گرفته و از پزشک هوایی معتمد شرکت مجوز داشته باشند.

 

18) بیماری‌های عفونی و مسری

18-1- در مدت سرایت بیماری؛ فرد مجاز به پرواز نمی‌باشند.

18-2- آبله مرغان: از 5 روز قبل از بروز بثورات جلدی تا یک هفته پس از آخرین ضایعات ایجاد شده (به طور متوسط بین 21-14 روز ) منع پروازی دارند.

18-3- دیفتری: بین دو تا سه هفته (با مصرف آنتی بیوتیک مدت تقلیل می یابد –به طور متوسط بین 5-2 روز) منع پروازی دارند.

18-4- سرخک: از شروع علائم عمومی اولیه تا 4 روز پس از بیرون ریختن بثورات جلدی (به طور متوسط بین 7-14 روز) منع پروازی دارند.

18-5- اوریون: از 3 روز قبل از تورم غدد بناگوشی تا 7 روز پس از تورم غدد بنا گوشی (به طور متوسط بین 21-12روز) منع پروازی دارند.

18-6- سرخچه: از 7 روز قبل از بیرون ریختن راش های پوستی تا 4 روز پس از آن (به طور متوسط بین 21-14 روز) منع پروازی دارند.

18-7- مخملک: بین 21-10 روز پس از بروز راش های پوستی (با مصرف پنی سلین به 3-1 روز تقلیل می یابد) منع پروازی دارند.

18-8- سیاه سرفه: از 7 روز پس از در معرض بیماری قرار گرفتن تا 3 هفته پس از شروع علائم (با مصرف آنتی بیوتیک به 7 روز تقلیل می یابد –به طور متوسط بین 10-7 روز) منع پروازی دارند.

18-9- سیاه زخم: به طور متوسط بین 5-2 روز منع پروازی دارند.

18-10- دیسانتری عفونی (باسیل): به طور متوسط بین 7-1 روز منع پروازی دارند.

18-11- دیسانتری آمیبی: به طور متوسط بین 28-14 روز منع پروازی دارند.

18-12- وبا: به طور متوسط تا 5 روز منع پروازی دارند.

18-13- سوزاک: به طور متوسط 5-2 روز منع پروازی دارند.

18-14- مننژیت مننگوکوکی: به طور متوسط بین 10-2 روز منع پروازی دارند.

18-15- تب مالت : به طور متوسط 21-7 روز منع پروازی دارند.

18-16- مالاریا: به طور متوسط 14-10 روز منع پروازی دارند.

18-17- تب تیفوئیدی: به طور متوسط 21-7 روز منع پروازی دارند.

18-18- تب تیفوسی: به طور متوسط 14-7 روز منع پروازی دارند.

18-19- پولیومیلیت: به طور متوسط 21-3 روز منع پروازی دارند.

18-20- هپاتیت A : به طور متوسط 6-2 هفته منع پروازی دارند.

18-21- هپاتیت B: به طور متوسط 12 هفته منع پروازی دارند.

تبصره: کلیه بیماران عفونی جهت پرواز با هواپیمایی ایران ایرتور ضرورت دارد مجوز پزشکی هوایی را اخذ نمایند.

19) دکومپرسیون (بیماری ناشی از تغیر فشار ناگهانی و غواصی)

19-1- غواصی در طی کمتر از 24 ساعت گذشته با مدت زمان کمتر از دو ساعت و تا عمق سی پایی پس از گذشت زمان 24 ساعت و عدم علایم بالینی پرواز بلامانع است.

19-2- در صورتی که علایم درمان نشده (بندز یا درد مفاصل، گیجی و غیره) داشته باشد منع پروازی دارد .

19-3- غواصی در طی کمتر از 24 ساعت گذشته چنانچه با یکی از دو فاکتور ذکر شده بالا (مدت زمان و عمق غواصی) مغایر باشد پس از گذشت زمان 48 ساعت از غواصی و عدم علایم بالینی پرواز بلامانع است.

20) گچ‌گیری:

20-1- در پروازهایی که مدت زمان پرواز دو ساعت یا کمتر از دوساعت با شد حداقل بیست و چهار ساعت از زمان گچ گیری گذشته باشد. و در پروازهایی که مدت زمان پرواز بیش از دوساعت باشد حداقل چهل و هشت ساعت از زمان گچ گیر گذشته باشد.

20-2- اگر فردی اصرار بر انجام مسافرت داشته باشد و مدت زمان لازم طی نشده باشد با ایجاد یک منفذ در محل گچ گیری پرواز بلامانع خواهد بود.

20-3- اگر اندام فوقانی گچ گیری شده باشد با رعایت موارد فوق به شرطی بیمار بتواند روی صندلی بنشیند و کمر بند صندلی هواپیمارا ببند پرواز بلامانع است .

20-4- اگر اندام تحتانی از زیر زانو به پایین گچ گیری شده بود به شرطی که بیمار قادر باشد پارا حرکت دهد با رعایت موارد فوق به شرطی بیمار بتواند روی صندلی بنشیند و کمر بند صندلی هواپیمارا ببند پرواز بلامانع است .

20-5- گر یک اندام تحتانی از زانو به بالا گچ گیری شده بود به شرطی که بیمار قادر نباشد پا را خم و راست نماید با رعایت مدت زمان لازم و موارد فوق به شرطی بیمار بتواند روی صندلی بنشیند و کمربند صندلی هواپیما را ببندد با تهیه یک صندلی First Class  یا یک صندلی اکونومی اضافه پرواز بلامانع است .

20-6- اگر هر دو اندام تحتانی از زانو به بالا گچ گیری شده بود به شرطی که بیمار قادر نباشد پا هارا خم وراست نماید با رعایت مدت زمان لازم و موارد فوق به شرطی بیمار بتواند روی صندلی بنشیند و کمر بند صندلی هواپیمارا ببند با تهیه یک صندلی First Class یا دو صندلی اکونومی اضافه بلامانع است .

21) تعاریف:

21-1-:(PRM:PASSENGERS WITH REDUCED  MOBILITY)  به مسافريني اطلاق مي گردد كه حركت آنها با توجه به ناتواني فيزيكي و يا روحي از قبيل كهولت سن، بيماري يا هر علت ديگر به صورت موقت و يا دائم محدود مي باشد.

21-2- - OXYG :(OXYGEN)مسافراني كه در طول پرواز نياز به اكسيژن درماني دارند.

21-3- :(STRENCHER PASSENGER STCR) مسافراني كه با برانكارد حمل ميشوند.

21-4--:(PREGNANT PREG) خانمهاي مسافر كه باردار هستند و نياز به خدمات پزشكي حرفه اي دارند.

21-5- - MEDA :( MEDICAL CASE)به مسافراني اطلاق مي گردد كه :

21-5-1- دچار يك بيماري مسري مي باشند.

21-5-2- علت شرايط فيزيكي يا روحي ممكن است تقاضاي كمكهاي ويژه نمايند.

21-5-3- خودكفا نيستند و به هنگام سوار و پياده شدن هواپيما نياز به كمكهاي ويژه دارند.

21-5-4- حمل و نقل آنها ممكن است براي خود و يا ديگر مسافران و يا ايمني پرواز مخاطره آميز باشد.

21-5-5- اطفال نارس باشند.

21-5- :(BLIND) BLND به مسافران نابينا اطلاق ميگردد.

21-6-  :DEAF به مسافران ناشنوا اطلاق ميگردد.

21-7- :(DEAF& BLIND:BLND.DEAF) به مسافران نابينا و ناشنوا اطلاق مي‌گردد.

21-8- :(SPECIAL PASSENGERS: SP) نياز به كمك در صورت ناتواني

21-9-LEG IN CAST

21-10--LEGL( LEFT ) گچ گرفتگي پاي چپ

21-11-- LEGR ( RIGHT ) براي مسافراني كه پاي راست آنها درگچ مي‌باشد

21-12-- LEGB ( BOTH ) براي مسافراني كه هر دو پاي آنها درگچ مي‌باشد

21-13-- WCHR: ( WHEELCHAIR-RAMP ) به مسـافراني اطلاق ميگـردد كه قـادر به بـالا رفتن و پـائين آمدن از پـله هاي هواپيما بوده ولي براي رسيدن به هواپيما ، به صندلي چرخدار احتياج دارند.

21-14-- WCHS: ( WHEEL CHAIR-STAIR ) به مسـافراني اطلاق ميگردد كه با دشواري قادر به حركت و يا نزديك شدن به هواپيما بوده اما قادر به بالا رفتن و پائين آمدن از پله هاي هواپيما نمي‌باشند.

21-15-- WCHC: WHEEL CHAIR-CABIN SEAT مسافريني كه در كابين روي ويلچر قرار دارند. اين دسته از مسافران در كليه مراحل سوار و پياده شدن از هواپيما نياز به ويلچر دارند.

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور هیچگونه مجوزی جهت ورود و خروج دارو توسط مسافر صادر نمی نماید و عواقب و عوارض آن مترتب مسافر خواهد بود.

این دستورالعمل بر اساس قوانین پزشکی هوایی ایکائو؛ یاتا ؛کتب معتبر پزشکی هوایی ؛مقررات سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن نوع هواپیمای کاربردی در شرکت هواپیمایی ایران ایرتور  تنظیم و در کلیه شعب و پروازهای ایران ایرتور، اجرایی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با پزشک معتمد شرکت هواپیمایی ایران ایرتور دکتر سلیمانی به شماره موبایل 09123752568 تماس حاصل فرمایید.

برچسب ها {{item}}